Klassiska glassarna stiger i pris

Glass i stora lass – ja, då krävs en plånbok därefter. Nya siffror visar att priset på flera av de populäraste pinnglassarna stuckit iväg de senaste åren.
– Vårt starkaste vapen är att undvika att handla om vi är missnöjda med priser, säger Yasemin Bayramoglu, kommunikationsansvarig på Sveriges Konsumenter.

ANNONS
|

Alla har vi nog stått där någon gång – i kön till badplatskiosken, omgärdad av folk i flip-flops och blöta badkläder, för att spana in den inramade glasskartan.

Tiden då en femtiolapp räckte till ett par, tre glassar för att hålla barnen på humör verkar dock vara över sedan ett tag tillbaka. Jämförelsesajten Zmarta har tagit fram historiska priser som visar att priset på bland andra Piggelin, Magnum och 88:an mer än tredubblats sedan slutet på 80-talet.

– Vissa glassorter har höjts mycket mer än andra glassorter. Då kan man fundera lite på varför de gör så. De kommer förstås hävda att energin och råvarupriset blivit dyrare och så vidare, säger Yasemin Bayramoglu, kommunikationsansvarig på Sveriges Konsumenter om glasstillverkarna.

ANNONS
I en allt mer digitaliserad tillvaro har den tryckta glasskartan fortsatt stått sig stark. Så här såg GB:s sortiment ut 1978 då exempelvis en Sandwich kostade två kronor.
I en allt mer digitaliserad tillvaro har den tryckta glasskartan fortsatt stått sig stark. Så här såg GB:s sortiment ut 1978 då exempelvis en Sandwich kostade två kronor. Bild: Mostphotos

Prishöjning på 253 procent

Magnum lanserades första gången 1989 med en prislapp på 8,50 kronor. Sedan dess har varianterna exploderat i antal och idag är ”Classic”-pinnen i gott sällskap av Magnumglassar med namnen Euphoria, Chill och Wonder.

I dagsläget kostar en Magnum Classic 30 kronor, vilket innebär en prisökning på 253 procent sedan lanseringen. Då ska det också flikas in att tillverkaren GB Glace för ett par år sedan valde att minska storleken på glassen. ”Många konsumenter ber om att det ska bli enklare att välja ur ett hälsoperspektiv” löd motiveringen då.

Yasemin Bayramoglu ser det snarare som ett exempel på ”ren krympflation” och tycker att man får ta tillverkarnas förklaringar med en nypa salt.

Medan priset på flera av de klassiska glassarna stigit med flera hundra procent sedan 1989 motsvarar den totala inflationen i Sverige 121 procent under samma tidsperiod, visar statistik från SCB. Yasemin Bayramoglu menar att det här kan bero på att glass kan ses som en sällanköpsvara.

– Man kanske tycker att det är lite lättare att höja priset på just glassen eftersom det inte är som mjölken – en basvara hemma som man köper varje dag eller måste ha. Då kanske det är lättare för företagen att ta ut svängarna prismässigt.

Tufft för barnfamiljer

En annan GB-klassiker är isglassen Piggelin vars historia sträcker sig ända bak till 1972 då den lanserades i två smaker: tutti frutti och apelsin. Medan den sistnämnda fick stryka på foten redan året därpå är tutti frutti-piggelinen högst aktuell även 2024. Priset har dock stigit från 50 öre till dagens 15 kronor. En förvisso lång tidsperiod men ökningen motsvarar 2 900 procent.

Med stigande priser ser Yasemin Bayramoglu en särskild grupp som förmodligen drabbas hårdast.

– Det är ju väldigt synd om småbarnsfamiljer eller barnfamiljer. Där man kanske har tuffa ramar överlag och man kanske inte har råd att åka på semester men en utflykt och att köpa en glass kan vara den guldkant man kan ha, säger hon.

Se hela listan över glassprisernas utveckling nedan.

*Priserna på glassarna kan variera beroende på butik.

GP har sökt Unilever, ägare till varumärket GB Glace, utan framgång.

LÄS MER:”Alla vill ha glass” – lokala företag frodas under Gothia Cup

LÄS MER:Det gör Mölndalsborna i den efterlängtade värmen

LÄS MER:Få turistattraktioner i Mölndal – därför kommer de hit ändå

LÄS MER:Banbrytande forskning om Alzheimers i Mölndal

ANNONS