Mölndals-Posten har pratat med flera idrottsprofiler om deras syn på alkohol. Arkivfoton

Tennisstjärnan: ”Ibland tar jag en öl efter nån riktigt lång match”

Mölndals-Posten har pratat med flera idrottsprofiler om deras syn på alkohol och bad dem svara på följande två frågor:

1) Hur har du hanterat alkohol under din tid som elitidrottare?

2) Hur tror du det påverkar prestationen i din sport?

 

Läs också: Bara 13 klubbar har skrivit på mot alkohol

 

Magnus Gustafsson, tidigare tennisspelare från Lindome

1) Första gången jag drack var jag 18 år, det var efter en avslutad tennisturné på fem veckor i Finland. Det är säsong i stort sett hela året. Det fanns inte så mycket utrymme för festande. Det blev kanske sju till åtta gånger på ett år och i så fall efter avslutad turnering med åtminstone två veckor till nästa.

2) Självklart negativt. Du kan inte träna lika hårt dagen efter och i för hög mängd är det naturligtvis inte bra för din kropp som är ditt viktigaste verktyg för att prestera bra. Samtidigt måste man kunna unna sig något alkoholhaltigt för att vara piskad att prestera sitt absolut yttersta vecka efter vecka.

 

Erika Johansson, tidigare längdhoppare, Mölndals AIK

1) Jag har aldrig varit speciellt intresserad av alkohol eller känt ett behov av att nyttja det.

2) Ett intag som leder till en kraftig berusning har en negativ effekt på träning, både den som varit samt den som ligger närmast framför. Ställ dig alltid frågan om det är värt det? Jag upplevde alltid andras tyckande som väldigt påfrestande. Tjatet om att man måste dricka för att ha kul och frågorna om man varför man drack för att man var idrottare. Ta ett eget ansvar över din situation och låt inte tyckarna påverka är mitt råd. Man blir bra på det man tränar.

 

Christine Bjerendal, bågskytt, Lindome BSK

1) Jag dricker inte så ofta alkohol längre, men absolut, det händer. Det händer dock aldrig innan ett mästerskap. Jag försöker leva ett så ”normalt” liv som möjligt, både hemma och när jag skjuter, träning som tävling. Så skulle jag vilja ta ett glas rött i trevligt sällskap så är det helt ok för mig.

2) För mycket alkohol gör varken gott för kropp och knopp, inte heller för sig själv eller andra. För mig som bågskytt så behöver jag må bra och kunna tänka klart, det har alkoholen en tendens till att förstöra. Då är det bättre att inte dricka alls.

 

Krönika: ”Låt barnens idrottshjältar berätta om alkoholen”

 

Hanna Helamb, Mölndalscyklist

1) Jag har valt att undvika alkohol nästintill helt, jag kan räkna på en hand hur många gånger jag druckit i hela mitt liv. Det har varit naturligt, då jag har sett alkohol som något negativt för mitt idrottande och alltid prioriterat min idrott högst. Jag har alltid tyckt att alkohol och idrott helt enkelt inte hör ihop.

2) Jag tror att det har en stor påverkan. Effekten av alkohol kan ju hålla i sig i över två dygn och försämrar koncentrationsförmågan, koordinationen, höjer pulsen etcetera. Det betyder att jag skulle prestera sämre på träning två dagar efter varje gång jag druckit vilket skulle kunna bli många försämrade pass!

 

Markus Eriksson, tennisspelare, Kållered, GLTK

1) Jag har aldrig haft någon nolltolerans när det gäller alkohol utan mer sunt förnuft. Har du en träningsperiod eller uppe i en tävling är det självklart att inte alkohol är nåt att rekommendera. Så kanske var tredje till fjärde vecka kan man unna sig, om man nu gillar det. Sen brukar jag faktiskt ta en öl efter nån riktigt lång match ibland då det är bra för återhämtningen.

2) Jag tror att vid regelbundet intag av alkohol försämras prestationen avsevärt i alla olika områden, som hälsa och fokus, när du utövar din idrott. Nån gång då och då är inte nåt farligt, men att göra det till en vana passar inte till idrott tycker jag.

 

Emil Freudenthal, roddare, Mölndals roddklubb

1) Jag kan säga att det inte blir mycket alkohol alls under hela året. Nästan ingenting under tävlingssäsongen. Så det blir bara lite då och då.

2) Sen tycker jag inte att man ska behöva ta bort det helt bara för att man tränar och tävlar på hög nivå. Man skall till exempel kunna gå ut med en polare och tänka på någonting annat än träning. Om träning är det enda man gör med sin lediga tid samt tänker på, så tror jag att man lätt kan tröttna på sin idrott till slut. Alltså tror jag inte att alkohol, i lagom mängd, kommer förstöra din träning.

 

Experten: ”Dosen är avgörande”

 

Christoffer Carlsen, simmare, tidigare i Mass.

1) Som elitaktiv har jag undvikit alkohol nästan helt. Jag tar självklart någon öl under säsongen, men mycket mer blir det inte. Under den korta ledighet man har inom simning, blir det inte så mycket, säsongen håller på nästan hela tiden.

2) Prestationen blir lidande, självklart kan man ta någon öl i månaden, men att dricka sig redlös är inte det smartaste om du skall prestera om någon månad till exempel. Simmare tränar extremt mycket, så av en redlös fylla kan man förlora typ tre dagars träning innan och efter. Självklart när man fyller 18 och tar studenten ska man festa. Men man kan ha kul utan alkohol.

 
Ida Andersson, tidigare målspruta i Jitex, nu i IFK Kalmar

1) Jag har aldrig druckit överhuvudtaget. Jag tog två cider när jag tog studenten, men sedan har det inte varit mer, dels för att jag tycker det är äckligt men också för att jag vet hur det bryter ner kroppen och det går inte när man som jag vill satsa på fotbollen.

2) Om jag druckit tror jag det skulle påverka mig rätt mycket. Jag har hört kompisar som varit dåliga i två dagar efteråt och när de tränat efteråt har de mer eller mindre känt sig sjuka. För det är ju så att man får vätskebrist efter att man druckit.

 

Läs också: Bara 13 klubbar har skrivit på mot alkohol

 

Joline Höstman, tidigare simmare i Mass.

1) Jag var inte speciellt mycket i kontakt med alkohol under min karriär och inte heller alls intresserad. Jag drack alltså väldigt sällan någon alkohol till middagar ute, inte på fester eller ens högtider. Enda gången jag tillät mig själv göra det var när säsongen var över och den avslutades med en fest.

2) Det beror väl på hur mycket man dricker, på lång eller kort sikt. Någon gång då och då, och måttligt, kanske egentligen inte påverkar något speciellt. Dricker man däremot då och då men i stora mängder så tror jag att kroppen tar större skada.

 
Henrik Pihlblad, linjedomare i SHL med VM-erfarenhet

1) Det är inget snack om att alkohol påverkar prestationen, det är inte svårare än så. För min egen del så håller jag mig undan alkoholen i alla fall dagen före en match. Och den nivån har jag alltid försökt hålla även om jag inte kan säga att man klarat av det varenda gång.

2) Det påverkar den fysiska prestationen, men i mitt fall framförallt det psykiska, koncentrationen och förmågan att ta snabba beslut. Man blir trögare helt enkelt. Men sedan innebär inte det att jag måste vara nykterist.

 

Anna Kjellbin, Mölndalsfostrad back i Linköpings HC

1) Ofta är alkoholen kopplad till ens umgänge och när jag bestämde mig för att satsa på hockeyn umgicks jag mycket med killarna i Mölndal och där var idrotten i fokus och alkoholen var aldrig en stor del. Visst testade vännerna och jag med, men inte ofta och det är det fortfarande inte.

2) Jag känner att jag inte har samma styrka och kapacitet efteråt. Och i mitt fall får alkohol och socker samma påverkan på min kropp, exempelvis om jag haft en hemmakväll och tryckt i mig godis. Mitt blod känns inte rent helt enkelt.

 
Martin ”Dala” Dahlgren, innebandyspelare, Mölndals IBF

1) Det är något som kommit i andra hand för mig, idrotten har alltid varit min första prioritet. Och visst försakade man mycket som yngre när kompisarna var ute och härjade, men så här i efterhand var det verkligen värt det.

2) Det finns massor av studier på det där och man vet att det påverkar. Alkohol är aldrig något positivt. Som ung måste man känna efter vad man tycker är värt. Jag valde att satsa på innebandyn istället och det gick ändå ganska hyfsat för mig.

Relaterade artiklar
Fler artiklar