"Om man ska bli så bra man bara kan så är mitt råd att inte dricka, eller i alla fall inte dricka mycket", säger idrottsforskaren Mikael Mattsson.

Experten: Dosen är avgörande

Mängden är avgörande för hur träning och tävling påverkas av alkohol berättar idrottsforskaren Mikael Mattsson. 

Mikael Mattsson, idrottsforskare på Gymnastik- och idrottshögskolan, har tittat på vad forskning om alkohols påverkan på idrottsliga prestationer. Han berättar att dosen alkohol har stor betydelse för konsekvenserna på träningen.

– Om man ska bli så bra man bara kan så är mitt råd att inte dricka, eller i alla fall inte dricka mycket.

Tennisstjärnan: ”Ibland tar jag en öl efter nån riktigt lång match”

Han tillägger att träningen ger resultat även dagen efter intag av alkohol, men inte lika mycket.

Eftersom reaktioner, balans och tajming är några egenskaper som påverkas, så är typen av träning också viktig.

Löpning påverkas till exempel inte lika mycket som bollsport.

Läs också: Bara 13 klubbar har skrivit på mot alkohol

Svårt att bygga

– I en enkel träningsmaskin så kan du vara lika stark i kroppen. Men ju mer komplext desto sämre. I de flesta sporter, som exempelvis bollsport, så ska man hålla koll på flera saker samtidigt, som sig själv, bollen och andra spelare, säger Mattsson.

Han tillägger att det även ökar skaderisken, både för individen och i lag. Långsiktigt är det främst muskelutvecklingen som påverkas, eftersom mängden uppbyggande hormoner minskar. Den som dricker flera dagar på raken kan sänka sina hormonnivåer med 75 procent. En kvälls festande med alkohol kan minska muskeluppbyggnaden med en fjärdedel dagen efter. Det krävs alltså mer träning för att nå upp till en viss nivå.

Krönika: ”Låt barnens idrottshjältar berätta om alkoholen”

– Någon som vill vara snabb och explosiv har störst försämring. Koordination och reaktionsförmåga kommer tillbaka.

En låg dos alkohol utgör ingen, eller en marginell risk för hälsan, där är risken istället att det blir en vana som ökar.

– Ju mer man dricker, ju sämre blir det. Man ska inte tänka att ”nu har jag druckit en öl, nu kan jag lika gärna dricka tio.”, säger Mikael Mattsson.

Annelie Ivarsson Moran

Så påverkas kroppen

Neuromotorisk förmåga: Precision och koncentration påverkas. Reaktion, koordination och beslutsförmåga är påverkat även dagen efter alkoholintag.

Styrka och snabbhet: Påverkas i liten utsträckning när alkoholen finns i kroppen, men ger långsiktigt sämre uppbyggnad.

Uthållighet: Sämre tillgång på kolhydrater, uttorkning, mer mjölksyra, sämre värmekontroll försämrar uthålligheten.

Återhämtning: Kan försämra sömn och återhämtning.

Källa: Riksidrottsförbundet

Relaterade artiklar
Fler artiklar