”Vill väl” är mycket bättre än ”vill ha”

KRÖNIKA Nu har jag skrivit 25 krönikor under två år. Börjar få slut på idéer, kanske dags att runda av? ”Du kan väl skriva något om att driva företag och om hur företag blir framgångsrika?”, föreslog redaktören när jag vädrade min fundering.

Tveksamt. Hur skulle det kunna vara intressant? Jag skriver ju hellre om idrott, kultur, integration, barnuppfostran och sånt. Men så slog det mig, det kanske inte är så stor skillnad mellan att bygga ett framgångsrikt företag och att vara en människa som bygger ett bra samhälle? Så, här kommer en spaning om hur man bygger riktigt framgångsrika företag. Väl bekomme.

Jag är helt övertygad om att de riktigt framgångsrika företagen skapas genom att de fyller ett verkligt behov, inte ett påhittat eller skapat. Att allt startar med att du har en idé om en tjänst eller produkt som hjälper och underlättar för människor. Och att idén tar form efter att du lagt örat mot marken och verkligen lyssnat på omvärlden.

Motsatsen till detta är att ha som mål att snabbt bli så rik som möjligt genom att skaffa fram massa miljoner i riskkapital, bygga en fabrik, tillverka en cool pryl och genom mördande reklam övertyga människor om att deras liv blir bättre om de skaffar just den prylen. Lite slarvigt beskrivet kanske, men det är inte ett ovanligt sätt att starta ett företag, tro mig. Felet här är att man har som avsikt att skapa ett behov, inte utgår från en insikt om verklig nytta.

För 40 år sedan tyckte Anita Roddick att unga människor borde kunna köpa skönhetsprodukter som inte var framtagna genom djurförsök eller innehöll giftiga kemikalier. Hon hade lagt örat till marken och förstått att behovet fanns. Därför öppnade Anita en liten butik i Brighton. Inte anande hon – och inte hade hon som mål – att detta skulle bli starten på ett av världens största företag inom kosmetika, The Body Shop. När studenterna Sergey Brin och Larry Page satt och slet med sitt examensjobb på Stanford tänkte de sannolikt inte på hur de snabbast skulle bli multimiljardärer. Näpp, de var fullt upptagna med att utveckla sin idé om hur de kunde underlätta för människor genom att koppla ihop, förenkla och effektivisera sökningar på nätet. De valde att kalla sin tjänst Google.

Anita, Sergey och Larry ville vara möjliggörare och underlätta för människor i deras vardag. Det var insikten om behovet som vara deras ledstjärna, inte avsikten att bli multimiljonärer. Min gode vän, varumärkesgeniet Sven-Olof Bodenfors, har sammanfattat detta i en mening; ”vill väl före vill ha”. Med ett sådant förhållningssätt till omvärlden så tror jag att chansen att bli belönad är större. Både som företagare och medmänniska.

Lars Rundblom

Ordförande i Branäsgruppen, mångsysslare och Kålleredsbo sedan 19 år.