Lyfte kritiserad vårdcentral – nu prisas chefen

I flera år växte kritiken från patienterna mot Lindome vårdcentral. Men fem år senare har röda siffror blivit svarta och antalet läkare och patienter ökat. Nu prisas chefen för sitt ledarskap.

För fem år sedan hade Lindome vårdcentral röda siffror och framtiden för vårdcentralen var osäker med många nedlagda vårdcentraler i kommunen. Kritiken växte och patienter flydde.

Läs mer: Ärliga patienter ska vässa vårdcentralen

Läs mer: Missnöje med vårdcentralen: ”Svårt att få tid”

Läs mer: Vårdcentralen fick klagomål – har infört fler akuttider

Men sedan verksamhetschefen Inger Albertsson tog över rodret har vårdcentralen sakta men säkert lyckats vända ”väldigt röda siffror till väldigt svarta siffror”.

– Då hade vi ont om läkare, det var hyrläkare och vi hade en budget som låg risigt till. Vi var tvungna att planera för hur vi skulle göra med vårdcentralen, man hade redan lagt ner fem stycken när jag kom, säger hon.

Vårdcentralen kom på fötter och har de senaste fem året lyckats vända den negativa spiralen.

– Jag tog mig an uppdraget och det var svårt. Men när vi vänt siffrorna kunde vi rekrytera läkare och sköterskor och vi har numera en bra stab och gott om personal.

Men hon säger att trots det finns det ett omättat vårdbehov.

– Det vittnar alla om. Vi får hela tiden nya listningar.

Nu föräras hon och tre andra vårdchefer Sydvästenpriset för sina hållbara och kvalitativa ledarskap. Priset delas ut av Högskolan i Borås på torsdag och består av 50 000 kronor att dela på samt varsin sydväst.

Varför tror du att du prisas?

– Det är väl för att jag lyft fram målen som politiken haft, tydliggjort dem och fått personalen att jobba mot dem. Jag är otroligt noga med att det inte är jag som gör jobbet, det är medarbetarna och det är de som är nära patienterna. Om det ska bli på riktigt och seriöst måste medarbetarna vara delaktiga.

När Inger Albertsson kom till vårdcentralen ritade hon upp ett tåg och beskrev vad varje vagn betydde. Sedan fick personalen sätta sig i de olika vagnarna.

– Vi skulle vända ett stort underskott och få en budget i balans och det är klart att många blir rädda och tänker att ”jag har alltid jobbat på det här sättet” och inte fått till sig att det här ska vi göra, det här är uppdraget och det vi får lön för. Då blir man lite ängslig och inte vet var man ska sätta sig i tåget. Det blev en övervikt på vagnarna längst bak i tåget.

Efter fyra år är de flesta i personalen kvar. Under ett par planeringsdagar för ett par veckor sedan ville Inger Albertsson kolla hur känslan var idag.

– Det var så himla roligt att nästan alla satt i första vagnen, och några satt i loket, de ville till och med köra tåget.

Det är dit hon velat nå då hon tror på ett närvarande ledarskap men inte att chefen ska vara med i alla moment på vårdcentralen.

– Det är svårt att ha ett närvarande ledarskap på plats, det är inte bra för ledarnas arbetsmiljö. Man måste vara i på ledningsmöten för att utveckla sin vårdcentral. Man kan inte sitta på en stol. Då kommer man att slitas sönder.

Hon finns dock alltid ett mejl, ett sms eller ett telefonsamtal bort. Och hon vill att personalen ska känna att de får ta egna initiativ.

– Det är de som har makten och kunskapen och är delaktiga i verksamheten, jag ger dem verktyg att klara sina mål och uppdrag. Vi kommer att göra mycket fel framöver men bara vi ser att det är ett lärande och att ingen patient far illa av det. Arbetsmiljön ska vara rimlig även för chefen.

För att återhämta sig och koppla av från chefsskapet ägnar hon sig gärna åt markservicen på hästgården som hon har i Kungsbacka där hon bor.

– Det är verkligen en avkoppling att bara få tänka på hästen och att få mocka och rensa i stallet.

Karina Hansson

karina.hansson@molndalsposten.se