Konsten att lära sig falla

KRÖNIKA Under våren har judoklubben IK Västra Mölndal haft en kurs i falltrygghet för personer över 60 år. Det är ett av många liknande initiativ i Sverige för att förhindra, eller lindra, fallolyckor bland äldre och i lördags visades några av teknikerna ut i gallerian.

Läs mer: Judoklubben lär äldre att falla rätt

Även om jag inte är över 60 år vet jag hur det känns att falla, hur handlöst och otäckt det kan vara. Som barn tränade jag själv judo och hann lära mig några enkla kast och att rulla rätt under två terminer. Det dröjde tills jag var 19 år innan jag klev jag ner i en dojo (träningslokal) igen. Den gången för att testa den japanska kampkonsten aikido. Liksom i judo är fallteknik en central del av träningen. Du lär dig att falla tryggt, och att snabbt komma upp på fötter igen.

I början var det obehagligt och jag började från knästående. Men det går ganska snabbt att lära sig knepen. Gradvis vågade jag mig på högre fall och svårare kast, och efter sex års träning sitter det i kroppen.

Jag kan rekommendera fallträning för alla som vill undvika att skada sig, men för den nyfikne kan jag också rekommendera kampkonst/kampsport generellt (åtminstone de former jag provat på). Aikido går inte ut så mycket på kamp som på samarbete. Det handlar om att hålla sig själv och sin partner trygg. Det handlar om att leda vägen och känna efter vart den andre är på väg. Det handlar om att falla, och att resa sig upp.

Att träna kampkonst har gett mig lika mycket mental som fysisk träning. Det har gjort mig mindre rädd. De jag tränat med har varit allt mellan sex och 70 år och för några veckor sedan var jag på ett aikidoläger med en (det är sant!) 83-årig instruktör, så vem som helst kan faktiskt göra det.

Kom ner i dojon. Eller hitta något annat som får dig att bli mindre rädd – ett sätt att lära dig falla.

Elvira Linderot

elvira.linderot@molndalsposten.se