Thérése Stenvall fotade hundar på löpande band utanför Netto i Kållered – bland andra Douglas Ramstedt schäfercollie Messi. Foto: Fredrik Hofflander

Kållered blir första steget i danskt matkrig

Danskägda livsmedelskedjan Netto vill bort från stämpeln ”billigt men sunkigt”. Första steget tas i Kållered. Det firade man på måndagen – med gratis hundfotografering.

– Varför? Ja, du ser ju själv här, säger butikschefen Senad Zuta och pekar på Nettos hundprydda logga.

– Vi har delat ut små mjukishundar också men de har faktiskt tagit slut.

Utanför butiken i Kållereds centrum, som hållits stängd och byggts om de senaste tre veckorna, står inhyrda fotografen Thérése Stenvall och huttrar lite i skuggan. Hon har plåtat ett tiotal fyrbenta besökare när Mölndals-Posten tittar förbi på invigningsdagen.

– Jag är egentligen barnfotograf men det här är lite samma sak. Det kan behövas lite mutor, skrattar hon.

Den danska livsmedelskedjan hade en riktigt tuff start i Sverige i början av seklet. Men de senaste åren har resultaten sett bättre ut. Nu vill man på allvar ta upp fajten mot Ica, Coop och Axfood – och samtidigt passa på att sudda ut bilden som många har av Netto. Det vill säga att maten är rätt billig, men att ordningen och sortimentet är sisådär.

Det ska ske genom en satsning på mer frukt, mer kyl- och frysvaror, butiksbakat bröd och bättre struktur i butikerna. Kållered och västgötska Mullsjö är först ut.

– Vi lyssnade helt enkelt på kunderna. Vår butik i Kållered motsvarade inte de krav som dagens kunder har på en matbutik. Så när vi nu ska rulla ut det här konceptet kändes det helt rätt att Kållered var med från start, säger Jan Richter, tillförordnad vd på Netto.

Och den lokala butikschefen håller med:

– Det hände ibland förut att folk sa att det inte såg så bra ut i butiken. Det var lite tråkigt. Nu verkar det som att både kunderna och personalen är nöjda, säger Senad Zuta och kollar ut över den ganska strida ström av Kålleredsbor som vill kolla in sin nyinvigda affär.

Två av dem är Ulla-Britt och Douglas Ramstedt.

– Det var helt okej. Vi köpte det vi skulle ha, sammanfattar Ulla-Britt.

– Vi handlar på lite olika ställen. Det är bra för konkurrensen att detta finns, säger Douglas.

Och jodå, de passade på att fotografera den 13-årige ögonstenen Messi också.

– Vi har en massa bilder redan men dem har vi ju tagit själva. Vi får se om den här blir bättre, säger Ulla-Britt Ramstedt.

Fredrik Hofflander

fredrik.hofflander@molndalsposten.se

031-86 84 23

 

Relaterade artiklar
Fler artiklar