Är sociala medier gratis för oss eller inte? Det funderar MP:s krönikör Lasse Rundblom på.

Har du sålt dig idag?

KRÖNIKA

Jo, jag tänkte att vi kunde gå ihop några Mölndalsbor och köpa ett hotell tillsammans. Jag tror att det är en jättebra idé. Och lönsam också, men bara om vi gör det på rätt sätt – och det är att vi låter alla gäster bo gratis. Någon som har lust att hänga på? 

Att låta gästerna bo gratis är själva poängen. Vi snor den affärsidén från sociala medier. För har du tänkt på hur mycket värdefull information och så många nyttiga funktioner som är helt gratis på till exempel Facebook, Twitter, Youtube och Instagram? Det är nästan för bra för att vara sant. Gratis!?  

Vi kanske borde fundera en sväng på det? I en vanlig affärstransaktion är det du som konsument som väljer. Beslutet att köpa är ditt och du betalar ett pris för varan. Men när du använder många av de sociala medierna, så händer det något märkligt. Du upphör de facto att vara köparen och förvandlas istället till att bli säljaren av dig själv. Du har liksom blivit själva varan. Det är någon annan som tjänar pengar på dig, som säljer din närvaro och ditt engagemang vidare. Lite lurigt, faktiskt. 

Men tänk om man istället för att bekymras över detta, skulle ta och anamma den affärsidén på en annan verksamhet? Kära läsare, det är här vårt hotell i kommer in i bilden. Vi startar ett hotell där man får välja mellan ett enkelrum för 1600 spänn eller boka ett annat rum gratis. Men om gästen vill ha gratisrummet så måste hon registrera sig noga; uppge kön, ålder, var hon gick i gymnasiet, vilka ens bästa kompisar är, telefonnummer, mejladress och vilka filmer man gillar. Gratisgästen skall via mobilen låta oss veta var hon befinner sig i byggnaden, så att vi hotellägare kan skicka förmånliga erbjudanden under vistelsen hos oss. Och vi måste vara noga med inredningen i våra hotellrum. Tapeterna är fräcka bilder av den nya Volvomodellen, på tv:n visas bara reklam för Linas Matkasse. Morgonrocken är en Lisebergskanin och toapapperet är mjuka spelkvitton från Bet365. Kudden luktar Scanbacon och badrumsspegeln ser ut som en stor iphone. På vårt hotell behöver gästen inte betala, för det är ju gästen som är själva varan. Det är gästens tid, det hon ser och känner som vi hotellägare säljer vidare till någon annan. Servicen skall vara toppklass, för vi älskar när gästen bjuder in sina vänner till vårt hotell för att umgås här. Ju fler kompisar, desto mer pengar kan vi hotellägare tjäna. 

Kan det vara någonting för oss? Njae, jag tror nog att jag avstår. Inte för att jag är motståndare till reklam, tvärtom, jag gillar reklam, och hur man kan intressera människor för en produkt eller väcka ett engagemang. Men jag gillar när det är tydligt och transparent. Och när jag vet om jag själv är köparen eller en vara i någon annans lagerhylla. Och jag gillar lugnet i mitt hotellrum när jag skall sova.  

Med det sagt, så kommer jag nu lägga ut denna krönika på min Facebooksida. Vem är jag då? Säljaren eller köparen? Och vem är du som läser detta…?

Lasse Rundblom

Relaterade artiklar
Fler artiklar