Han har kört A-traktor i flera år – välkomnar nya regler

Ingen höjd hastighet, krav på bälte och utbildning på fyra hjul. Det är några förslag som Transportstyrelsen tror komma vända olyckstrenden gällande A-traktorer.
– Det finns en del positiva saker för säkerheten men sen vet jag inte hur mycket det kommer att löna sig, säger 17-årige Oliver Lökkeberg från Bifrost.

ANNONS
|

Under tisdagsmorgonen presenterade Transportstyrelsen en rad åtgärder för att vända på olyckstrenden gällande A-traktorer. Utredningen är gjord på uppdrag av regeringen och tilldelades myndigheten i oktober 2021 då antalet trafikolyckor ökat markant de senaste åren.

Välkomnar förslagen

17-årige Oliver Lökkeberg bor i Bifrost och har kört A-traktor sedan han var 15 år.

– Det är väldigt bra att man kan transportera sig men det är också en stor gemenskap när man samlas på en parkering på kvällarna eller helgerna, säger han.

Bland de nya förslagen är det flera som Oliver Lökkeberg tycker är bra men han understryker samtidigt att olyckor ofta föregås av att någon bryter mot regelverken.

ANNONS

– Det finns en del positiva saker för säkerheten men sen vet jag inte hur mycket det kommer att löna sig att införa det här. Olyckorna som varit har ofta kommit till för att man brutit mot reglerna som redan finns.

Transportstyrelsens förslag

Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.

Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.

Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.

Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.

Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.

Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.

Kraven på utrustning för avgasrening skärps.

Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.

Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.

Källa: Transportstyrelsen

Ingen höjd hastighet

Bland förslagen som Oliver Lökkeberg välkomnar är krav på säkerhetsbälte och utbildning på fyra hjul. I dagsläget är det möjligt för personer som tagit ett körkort för moped att sätta sig bakom ratten på en A-traktor vilket är en helt annan sak.

– Jag tror att det är ett bra initiativ som kommer öka säkerheten ganska mycket. Egentligen är det ganska konstigt att vissa som kör stora bilar har kört upp med moped.

En av utredningens stora frågor har handlat om det ska vara lagligt att köra i 40 kilometer i timmen istället för 30 som det är idag. Beslutet landade i att behålla hastighetsbegränsningen då det inte är läge att ändra när antalet olyckor ökat.

– Många uppskattar att köra 40 så jag tror att det hade hjälpt rätt mycket. Nu stör man trafikrytmen och när man kör i 30 och blir omkörd av cyklister och mopeder så kan det reta en som traktorförare ganska mycket, säger Oliver Lökkeberg.

Ökar säkerheten

Men trots invändningarna så tror Oliver Lökkeberg att de nya förslagen kommer ge en positiv effekt.

– Jag tror definitivt att det kommer att öka säkerheten om man följer reglerna. Men kör man olagligt så är man tillbaka på ruta ett. Kör man lagligt kommer det ha en positiv inverkan.

LÄS MER:A-traktorn blev till aska under branden

LÄS MER:Efter dödsolyckorna – överläkaren vill se ett stopp för A-traktorer

ANNONS