Metoo-kampanjen och pressetik handlar det om i veckans krönika av MP:s chefredaktör Ingrid Fredriksson.

Fenomen som väcker frågor

KRÖNIKA

Metoo-kampanjen är ett fantastiskt fenomen. Att så många människor på så kort tid går samman i en gemensam känsla av att nu får det banne mig vara nog, värmer mitt hjärta och stärker min själ. Ger mig faktiskt en förnyad tro på mänskligheten.

En annan sak som är fascinerande med den här kampanjen är hur den sätter ljuset på det nya medielandskapet, på sociala medier kontra traditionella medier och på de regler som gäller på respektive plattform.

Frågan som väckts den senaste veckan är: Under vilka omständigheter är det rätt att namnge människor som anklagas för brott? Traditionella medier har ansvariga utgivare som dagligen tar ställning till den typen av frågor, och det görs utifrån ett pressetiskt system som en hel bransch anslutit sig till. Det är aldrig enkelt, och grunderna för besluten kan ändra sig i takt med att samhället förändras, men de tas ändå mot bakgrund av att det finns ett sanktionssystem att förhålla sig till.

I sociala medier är var och en sin egen ansvarig utgivare, vilket säkert kan välkomnas bland de som brukar beskylla pressen för att mörka sanningen. Men den risk som vi nu måste vara väldigt uppmärksamma på är att internet förvandlas till vår tids skampåle, där vi i affekt hänger ut och dömer varandra utan vare sig försvarare eller rättegång.

Påstår man saker om någon annan som sedan visar sig vara osanna kan man dömas för förtal. Problemet är bara att då är ofta skadan redan skedd.

Det här är en utveckling som jag absolut inte vill se. Därför känns det som ett steg i rätt riktning att branschorganisationen Tidningsutgivarna nu beviljats tre miljoner kronor för att bland annat lära skolelever skillnaden mellan det som skrivs i sociala medier och det som skrivs i traditionella medier.

Utbildning behövs, det här är inga enkla frågor. Men desto viktigare.

Ingrid Fredriksson

chefredaktör Mölndals-Posten

Relaterade artiklar
Fler artiklar