Efter stängningen – biblioteket öppnar sin it-hjälp igen

Nästa vecka går det att ringa till biblioteket för att få hjälp med sin dator eller surfplatta igen. Tjänsten har varit stängd sedan 18 december.

Den 18 december uppmanade regeringen och Folkhälsomyndigheten att all statlig, regional och kommunal verksamhet som inte var nödvändig skulle stängas till 24 januari. I rekommendationerna uppmanades även biblioteken att stänga, vilket också skedde i Mölndal.

Senare drogs rekommendationen om biblioteken tillbaka, eftersom det visade sig att den stred mot bibliotekslagen. Kommunen bestämde sig då för att öppna sina bibliotek igen – men först den 12 januari.

Som tidigare är alla sittplatser borttagna, och det ordnas inga aktiviteter i lokalerna.

Läs mer: Biblioteken öppnar – men det dröjer: ”Vi måste göra en omställning”

Efter att biblioteken stängdes erbjöds inte heller någon it-hjälp på telefon. Nu är det bestämt att den tjänsten ska starta upp igen, från och med på måndag. På måndagar och torsdagar kan Mölndalsborna ringa till biblioteket för att få hjälp med allt från sin surfplatta till att lösa ett digitalt ärende.

– Vi hoppas det kan vara en öppning för de som kanske har fastnat med något, inte har någon att vända sig till eller inte har möjlighet att gå ut fritt på grund av viruskrisen. Men som ändå är beroende av att kunna använda sin vardagsteknik för att hålla kontakt eller lösa ärenden, sa Paul Henningsson, som arbetar med digitala samhällstjänster på biblioteken, till Mölndals-Posten i maj 2020.

Från början gick det bara att ringa en dag i veckan, men det utökades senare till två dagar i veckan.

Läs mer: Bibblan erbjuder it-hjälp på telefon

Elvira Linderot

elvira.linderot@molndalsposten.se

Hjälp med digitala problem

Mölndalsbor som behöver lösa något problem med sin dator, mobil eller surfplatta kan ringa in till biblioteket påmåndagar, klockan 15.00–17.00, och på torsdagar, klockan 13.00–16.00.

Telefonnummer: 0790 – 60 44 38.