Efter snökaoset – Västtrafik delar ut miljoner

Nästan två miljoner kronor. Så mycket har Västtrafik betalat ut i reseersättning till de som drabbades av förseningar efter det kraftiga snöfallet i januari. Summan kan komma att stiga ytterligare. 

Enligt Västtrafiks regler kan man som resenär ansöka om ersättning vid minst 20 minuters försening. Nu står det klart att det är många som har använt sig av den möjligheten efter snökaoset den 19 januari.

Till dags dato har Västtrafik betalat ut 1 750 000 kronor i ersättning i de över 10 000 ärenden som gäller just den tisdagen. Det är mer än vad de någonsin har betalat ut för en enskild händelse tidigare.

– Det är väldigt stor skillnad mot en vanlig dag. Den här typen av väderproblem ställer till det mycket för oss och kostar oss väldigt mycket pengar, säger Jens Holmberg, pressinformatör på Västtrafik.

Han jämför med branden i ett av Trafikverkets teknikhus i Olskroken i februari. Något som orsakade totalstopp i tågtrafiken både på Bohusbanan samt upp mot Trollhättan och Vänersborg. 

– Då var det stopp i nästan tre veckor. För hela den tiden har vi betalat ut resegaranti på ungefär 750 000 kronor.

Snörekord

Under natten till den 19 januari föll det närmare tre decimeter snö – det högst uppmätta snödjupet i Göteborgsområdet på elva år, enligt SMHI. Det ledde till att i princip hela kollektivtrafiken lamslogs under flera timmar. Först under eftermiddagen kunde bussar och spårvagnar börja rulla igen – dock med stora förseningar.

I Västtrafiks regelverk för resegaranti finns det med en så kallad force majerure-klausul som gör undantag för bland annat extrema väderförhållanden. Men enligt Jens Holmberg var det aldrig aktuellt att åberopa den.

– Vi har inte använt oss av den på fem år. Vi vill hellre kompensera kunderna när de blir försenade, säger han.

Än kanske inte Västtrafik har betalat ut den sista kronan efter snökaoset. Resenärer kan söka ersättning upp till 60 dagar efter en händelse – en tidsfrist som löper ut på lördag. 

Stefan Bjarnefors

031-86 84 23

stefan.bjarnefors@molndalsposten.se