Bilden av IT-sektorn måste nyanseras och förtydligas för unga idag, skriver MP:s krönikör Hannah Sundqvist.

Digital upprustning för oss alla

KRÖNIKA

I höst är det val. Är digitaliseringen av samhället en valfråga? Troligen inte, för vem tänker på sånt när vården och skolan krisar. Men kanske är digitaliseringen en av nationens största utmaningar just nu. Undersökningar visar att Sverige inom fem år behöver ytterligare 70 000 personer till jobb inom IT-sektorn, för att ha fortsatt konkurrenskraft och tillväxt. Det låter som att vi behöver sätta igång och utbilda igår.  

Men vad är egentligen ett “IT-jobb”? Fördomarna är många och okunskapen stor. Det blir lätt som i filmen Masjävlar där Mia kommer hem till Dalarna från Stockholm och på sjungande dalmål berättar att hon “jobbar med daaata”. Filmen är från 2004, men yrkesroller och kompetenser inom IT är fortfarande luddiga för många. Särskilt inom skolan, där vår framtida arbetskraft växer och ska skaffa en bild av sitt framtida yrke. I huvudet på unga finns blåljusyrken, lärare eller uniformsyrken som läkare och pilot, kock eller spårvagnsförare. Moderna yrken är inte alltid så lätta att förklara eller ge konkreta exempel på och särskilt svårt är just IT-jobben. Dessutom härjar fördomar om den introverta manliga datanörden fortfarande, trots att allt fler kvinnor utbildar sig inom tekniska yrken. 

Bilden av IT-sektorn måste nyanseras och förtydligas för unga idag, bland annat genom samarbete med näringslivet, kompentensutveckling av lärare och förändrade lärarutbildningar. Å, just ja, det är ju brist på lärare också. Kanske kan ett ökat digitalt fokus höja intresset för läraryrket? 

Som vuxen och kanske även förälder, kan vi se om vårt eget livslånga lärande och försöka tillgodogöra oss den nya digitala eran. Kanske en liten kurs i javascript på Code Academy (gratis på webben)? Eller prova på programmering med Microbit, ett roligt sätt att bygga kod (som också funkar bra för barn). Vägarna att förstå mer kring IT är många och faktiskt inte alltid så komplicerade som det kan verka. 

Men vad är det för digitala kompetenser Sverige behöver inom fem år? Vilka är de där 70 000? Vi behöver framför allt fler mjukvaru- och systemutvecklare. Och också supporttekniker, dataanalytiker, databasutvecklare, utbildare, digitala ledare, infrastrukturtekniker, digitala kommunikatörer, IT-säkerhetsexperter, säljare, systemförvaltare, testare, projektledare… Listan kan göras längre. Digital teknik och digitala tjänster är integrerade inom i stort sett alla verksamheter och företag idag. Men undersökningar visar att den digitala sektorn behöver långt mer än teknisk kompetens. Det finns ett stort behov av kompetens med användarfokus och affärsfokus. Så den som inte vill bli programmerare har alla möjligheter att haka på tåget. Kanske är du en av de 70 000?

Hannah Sundqvist

 

 

 

Relaterade artiklar
Fler artiklar