Alla borde vara som Annika på Coop

KRÖNIKA Jag är gammaldags av mig när det kommer till vissa saker. Jag är helt klart inte ett odelat fan av att samhället digitaliseras och robotiseras. Det var jag och pensionärerna på barrikaderna när mataffärer införde självscanning. Vad gäller service vill jag helst ringa och ställa mina frågor eller boka mina biljetter. Jag vill prata med och behandlas av en annan människa. Jag söker febrilt på hemsidor efter telefonnummer, något som nästan alla företag listigt gömmer längst ner. Den personliga servicen är helt på väg att försvinna och allt mer sköts digitalt, till och med läkar- och psykologbehandling. Så jag lever ju i helt fel tid, som vanligt.

Det finns ett direkt samband mellan den så kallade butiksdöden och digitaliseringen eftersom fler och fler handlar digitalt, utan att ställa sina frågor till butiksbiträdet. Det behövs inte, all information finns att läsa på nätet. Andra människors recensioner och rekommendationer kan vägas mot varandra. Dessutom, ve och fasa, har jag märkt att de få butiksbiträden som finns kvar förbluffande ofta inte kan något om produkterna de säljer. Säljare är ett utdöende yrke. Kunniga säljare så gott som dött.

En bekant till mig är polis. När han skulle köpa en kostym gick han till en klädaffär specialiserade på herrkostymer. Butiksbiträdet kunde genom att observera hans rörelsemönster, kroppsbyggnad och språk skickligt lista ut att han var polis till yrket. Snacka om kontrast till ”säljaren” som jag skulle köpa en dammsugare av på en stor elektronikkedja en gång. Tvivlar på att han ens använt en.

Men det finns en guldkant i tillvaron och hopp om serviceyrket på Coop i Kållered. Jag talar om en specifik kassörska, Annika.

Jag vill inte använda ordet trevlig, för det vore inte rättvist. Annika är mer än så. Hon får mig att känna mig sedd. Annika har förmågan att på ett genuint vänligt sätt bemöta alla kunder med ett leende och ett hej och hon är alltid hjälpsam, aldrig stressad. Även när kön växer för att hon ska hjälpa en kund med något väntar alla tålmodigt. De som väntar vet att de också kommer få samma trevliga bemötande. Hon måste älska sitt jobb. Och det måste vara så mycket roligare att jobba med den inställningen hon har. Det blir roligare att handla i alla fall, jag är inte ensam om att välja hennes kassa.

Så hör upp ni som arbetar inom butiksbranschen som vill göra ert jobb med värdighet, se och lär av henne. Ja, alla faktiskt som har ett jobb kan få lite inspiration till att genomföra sitt arbete med glädje. Eller bara ynnesten av ett varmt mänskligt och personligt bemötande. Det är vi inte bortskämda med i dagens stressiga samhälle.

Elin Lund

Socionom och kulturkonsument från Kållered. Älskar att cykla.