Mölndals-Posten
Tisdag, 21 november 2017
Vad tittar ungdomarna på på sina skärmar egentligen, undrar MP:s krönikör Lasse Rundblom.
Vad tittar ungdomarna på på sina skärmar egentligen, undrar MP:s krönikör Lasse Rundblom.

Vad tittar dom på egentligen?

KRÖNIKA

”Men jösses, kan du inte släppa den där skärmen och läsa en bok istället!?”

Som förälder till tre tonåringar har jag lite dåligt samvete var och varannan dag, och jag vet att jag inte är ensam. Hur mycket tid framför mobilen, datorn, paddan och alla olika spelkonsoller skall kidsen egentligen ha? Vad tittar dom på egentligen? Antagligen är det mest nonsens och slöseri med tid. Tramsiga humorprogram, välsminkade tjejer (och killar) som visar upp diverse nyköpta prylar, smink och kläder, ungdomar som sänder direkt från sitt tonårsrum och bara är… sig själva!?

Men är det verkligen så illa? Nej, egentligen tror jag ju inte det. Vi kan slappna av – vi är nog inte så dåliga föräldrar, trots allt. Våra barn följer och tittar faktiskt ofta på viktiga saker med starkt innehåll. Och de delar den upplevelsen med många hundra tusen andra. 

Jag sitter i styrelsen för Medieakademin, som varje år publicerar Förtroendebarometern. Där svenska folket tycker till om förtroendet för politiska partier, företag, statliga institutioner, etcetera. I år lanserade vi för första gången en helt ny undersökning. Vi ville se vilka människor eller företag som hade störst genomslag i de sociala medierna. Vi tog data från Facebook, Youtube, Instagram och Twitter. Vi tittade på antal nedladdningar, visningar, följare, retweets, likes, delningar, med mera. Och så här kom topplistan att se ut:

1. Jocke & Jonna

2 Pewdiepie

3 Expressen

4 Therese Lindgren

5 Lucas Simonsson (JLC)

6 Thomas Sekelius

7 Newsner

8 TV4

Hur många känner du till? Hade det inte varit för mina barn hade jag bara känt igen de tre medieföretagen. Men ni som har tillgång till en tonåring eller två, kolla med dem, jag skulle tro att de kan berätta om dem du eventuellt inte känner till. Istället för att döma eller vara oroliga, borde vi kanske intressera oss lite mer och be om att få en guidning bland de populäraste sajterna och de mest inflytelserika youtubers. Det här är de ungas massmedia, det här är deras Hylands hörna och ett alternativ till På spåret.

Här uppträder stark ironi, här vågar man prata om mens (så att till och med en del killar kan förstå vad halva jordens befolkning går igenom), könsidentitet, här kan den sminkigaste bloggaren berätta om psykisk ohälsa, att ”hon inte alltid mår så bra”. Och när de pratar, då är det på allvar för 500 000 unga – och de lyssnar uppmärksamt. Unga lyssnar till unga som de kan identifiera sig med, de finner förebilder och vidgar sina vyer. Här tas tonåringars egna frågor på allvar. Mycket är förstås trams, men här finns också skarp samhällskritik och ungdomlig satir.

Prova själv och se vad du tycker…

Ps. Hela Maktlistan hittar du på Medieakademin.se

Lasse Rundblom

Relaterade artiklar
Fler artiklar