Mölndals-Posten
Måndag, 18 december 2017
Milo Zand från Stensjön är nöjd med linje 753 till Göteborg – även om han just den här dagen råkade missa sin buss. Foto: Fredrik Hofflander
Milo Zand från Stensjön är nöjd med linje 753 till Göteborg – även om han just den här dagen råkade missa sin buss. Foto: Fredrik Hofflander

Mölndal ger inte upp om fler bussturer

Mölndal har önskat tätare trafik. Västtrafik har sagt nej – år efter år. Nu ska linje 753 mellan nordöstra Mölndal och centrala Göteborg upp till diskussion igen.

Milo Zand från Stensjön kommer vandrande på Gunnebogatan, med paraplyet i sin hand och bestämda steg. Han har just missat 753:an med en hårsmån och bestämt sig för att ta en långpromenad till Lackarebäcks spårvagnshållplats i stället.

– Jag måste vara på Hisingen en bestämd tid så det är lite bråttom nu, säger han.

Läs mer: Många nej när Mölndal önskade bussar

Att den populära buss 753 bara går en gång i halvtimmen, även i rusningstrafik, är inget som Mölndals stads trafikplanerare gillar. Under flera års tid har kommunen försökt övertala Västtrafik att öka på trafiken.

Nu har önskemålen för 2019 precis lämnats in – och fler avgångar på linje 753 står högst på dagordningen igen. I sitt brev till Västtrafik skriver Mölndals stad att bussavgångar en gång i halvtimmen ”inte är en acceptabel nivå på turtäthet för de existerande potentiella resenärerna”.

”Kvartstrafik behöver införas på sträckan mellan Enerbacken och Heden via riksväg 40”, står det också.

– Vi ser att det skulle ge flera positiva effekter. Minskad skjutsning till skolor, mindre trafik vid Lackarebäcksmotet vid E6 och så skulle pendelparkeringen vid Delsjömotet avlastas, säger Gunnar Palm, trafikingenjör vid Mölndals stads tekniska förvaltning.

Men Västtrafik har hittills varit kallsinnigt inför Mölndals böner. I fjol sa det regionägda kollektivtrafikbolaget nej till närapå alla förslag på Mölndals lista. Det enda som kommunens trafikavdelning fick gehör för var fler turer på 758 som går genom Eklanda, Åbro och Flöjelbergsgatan.

Gunnar Palm vågar inte sia om hur det går i år, men signalerna från Västtrafik är att man ser ett minskat behov av detaljerade önskemål från Mölndal och andra kommuner.

– De vill hitta en ny form för dialogen, de vill egentligen inte ha önskelistor från kommunerna på det här sättet. De vill bara att vi ska måla de breda penseldragen. De vill veta var det ska byggas och var det ska flytta in folk till exempel. Det här är otroligt komplexa frågor och de har ju en hel analysavdelning som jobbar med de här sakerna.

Någon gång i februari-mars kommer ett första formellt svar från Västtrafik om både linje 753 och Mölndals andra önskemål. Milo Zand i Stensjön tycker egentligen inte att kollektivtrafiken i området är så dålig.

– När jag flyttade hit kunde det ta 45 minuter att ta sig in till Göteborg. Nu tar det tolv minuter in till Korsvägen. Jag tycker egentligen inte att bussen behöver gå oftare, en gång i halvtimmen är ändå ganska bra.

Fredrik Hofflander

fredrik.hofflander@molndalsposten.se

031–86 84 23

Mer på önskelistan

Förutom fler turer på linje 753 hoppas Mölndal att Västtrafik vill förverkliga det här under 2019:

• Linje 186: Utvärdering av de ökade antal turerna på vardagar för att se om det skulle kunna bli fler turer även på helger.

• Eklanda: En översyn av hela kollektivtrafiken i området – för att se ”om det finns potential till ökat resande med en förändring av upplägget”.

• Lila Express: En förlängning från Mölnlycke till Landvetter flygplats, för att möjliggöra bytesfria resor dit från Mölndal.

• Kungsbackapendeln: Fler turer utanför rusningstrafik. ”En viktig del i att skapa en attraktiv kollektivtrafik under större delar av dygnet”.

Relaterade artiklar
Fler artiklar