Mölndals-Posten
Fredag, 23 juni 2017

Jag är på spåret – varje dag

Nytt år, nytt jobb, nytt liv. Så kunde jag ha inlett min första krönika efter Tysklandsflytten för ett år sedan. Men nu har jag fått en ny chans att använda den inledningen.

Utan att tråka ut er med detaljer om mitt nya jobb, så arbetar jag i Bayerns huvudstad München sedan årsskiftet. Fast jag bor kvar i Nürnberg, 17 mil norrut. Det betyder även att jag har påbörjat ett nytt liv. Livet som tågpendlare.

En timme med höghastighetståg söderut på morgonen, en timme tillbaka på eftermiddagen, men tågvärden envisas med att hälsa ”Guten Abend” trots att klockan bara är 17.21 när snabbtåget börjar rulla.

Med tanke på hur utskällda tågen är i Sverige verkar det nog som ett ytterst våghalsigt beslut. Jag minns även min förra chef på Mölndals-Posten som kämpade på som tågpendlare i flera år. Hon hade runt 45 minuter enkel väg och det var långt ifrån en smärtfri upplevelse. När jag nyligen bad henne summera sina erfarenheter svarade hon så här: ”Ungefär hälften av tågen var försenade, periodvis var det mycket stressande att inte veta om tåget skulle gå överhuvudtaget. Ungefär ett av tio tåg var så försenat att det skapade stora problem.”

Själv tågpendlar jag inte i Sverige, utan i Tyskland. Och åtminstone i teorin ska detta inte vara något att oroa sig för alls. En nyhetssökning på svenska Google på ”tågproblem” gav hela 852 sökresultat. Den tyska motsvarigheten ledde bara till 221 träffar, trots att Tyskland har ungefär åtta gånger fler invånare, lägger man till övriga länder där tyska används i medier blir det tyska språkområdet cirka tio gånger större än det svenska. Med andra ord, rent statistiskt, verkar tyska tågstörningar vara oerhört sällsynta.

Så långt teorin. I praktiken har jag dock märkt att det finns utmaningar med att tågpendla i Tyskland också. Akuta spårarbeten på höghastighetsbanan kan dyka upp. Då, blir resan genast en dryg halvtimme längre på långsammare spår. Det hände för två veckor sedan. Dagen därpå var det inget fel på snabbspåren. Men däremot var det snöstorm, så jag kom fram ännu senare.

Men med dessa båda undantag, måste jag säga att Deutsche Bahn (tyska SJ) levererar mycket hög kvalitet. Och det tycker jag är av yttersta vikt för att ett modernt samhälle ska fungera, inte minst för arbetsmarknadens och den ekonomiska utvecklingens skull.

Med fungerande snabbtåg behöver man inte bo runt hörnet från där jobben finns. Vill man bo i obygden kan man göra det – och åka in till civilisationen och arbeta. Det är faktiskt bara med välfungerande höghastighetståg som hela Sverige har chans att leva på sikt.

Kent Randau

Relaterade artiklar
Fler artiklar