Mölndals-Posten
Torsdag, 27 juli 2017

Googles pengar räcker snart till månen

För ett par veckor sedan bötfällde EU-kommissionen världens ledande internetsök-företag Google för att ha gynnat sina egna shoppingtjänster på andra företags bekostnad. Bötesbeloppet var stort. Enormt stort. Cirka 23,1 miljarder kronor. Jag vet inte om du tycker att beloppet omedelbart går att förstå, men själv hade jag lite problem. Exakt hur mycket pengar är det här egentligen?

Till exempel är det ungefär halva kostnaden för försvarsmakten under ett år, eller lite mer än Sveriges polismyndighet. På det lokala planet skulle Googles jättebot räcka till att driva hela Mölndals stads verksamhet i nästan sju år. Alternativt kunde varje Mölndalsbo få en extra årslön på drygt 358 000 kronor.

Staplar man 23,1 miljarder enkronor på hög, blir det en 413 mil (!) hög pelare, om man använder de senaste, lite tunnare enkronorna som Riksbanken lanserade i fjol. Det är närmare 5 000 gånger högre än jordens högsta berg Mount Everest. Enkronorsstapeln skulle faktiskt räcka en bit upp i ozonlagret.

Mina kunskaper i fysik och kemi räcker inte till för att avgöra hur det skulle påverka inflödet av skadlig UV-strålning ner till jordens yta, men generellt brukar hål i lagret inte vara någon höjdare. Men jag tror i alla fall att vi kan vara överens om att beloppet är jättejättejättejättestort. Men var beredd på att bryta den överenskommelsen inom loppet av några sekunder…

Anledningen till att EU-kommissionen kommit fram till att man kan ta ut ett sådant enormt bötesbelopp är givetvis att Googles intäkter bokstavligt talat är astronomiska. I fjol drog företaget in 765 miljarder kronor. Bötesbeloppet är alltså bara kring tre procent av sökjättens årsintäkt.

I enkronor mäter Googles intäkter närmare 14 000 mil. Det är en tredjedel av avståndet till månen. Så långt ut i rymden upphör givetvis gravitationen att fungera, så alla miljarder skulle spridas ut som ett mikro-asteroidbälte. Men här nere på jorden graviterar alla annonspengar just nu till just Google, och Facebook. Enligt nya beräkningar går 83 procent av alla nya internet-annonspengar på planeten till de båda företagen, varav Googles andel är mer än dubbelt så stor som Facebooks.

Hur hamnade vi egentligen här? Visst, Google har en fantastisk tjänst som finner det mesta vi söker efter på internet. Men hur rimligt är det att ett enda företag både kontrollerar vilken information vi hittar på nätet och samtidigt dammsuger upp mer än hälften av universums alla internetannons-pengar?

Någonstans sitter det en konkurrensmyndighet som har sovit de senaste 15 åren. 

Kent Randau

Före detta reporter på Mölndals-Posten. Jobbar medöversättning och IT i München.

Relaterade artiklar
Fler artiklar