Mölndals-Posten
Torsdag, 18 januari 2018
Vi måste samsas i trafiken och då håller det inte att det sitter politiker som enbart tar hänsyn till cyklister, skriver Thomas O.
Arkivfoto: Charlotte Gad
Vi måste samsas i trafiken och då håller det inte att det sitter politiker som enbart tar hänsyn till cyklister, skriver Thomas O. Arkivfoto: Charlotte Gad

Vi kan inte bara ta hänsyn till cyklisterna

Ibland kan man undra om det bara finns bilfientliga politiker I Mölndal. Inte en enda tanke ägnas åt den totala framkomligheten. 10-15 miljoner kronor ägnas årligen åt cykelbanor och cykelfrämjande åtgärder som på många sätt stoppar upp den befintliga trafiken med stora utsläpp som följd. ”Om man tittar på Göteborgsvägen till exempel så är det en del problem med framkomligheten där. Man kan behöva bredda lite, eller kanske bygga cykelöverfarter. Det är väldigt många cyklister och en del rödljus och korsningar”, säger tjänstemannen som MP pratat med.

Man kan ta Lackarebäcksrondellen som ett exempel. Cyklister som korsar denna stoppar dagligen upp tusentals bilar som får lämna företräde för dessa cyklister och byggs det även cykelöverfarter så kommer det att bli ännu värre. Redan idag är det tidvis köer hela vägen från Toltorpsdalen ner till Lackarebäcksrondellen och luftkvalitén runt Bifrostgatan är fruktansvärd.

Ett annat exempel är längre ner på Göteborgsvägen där man skall svänga in till Ica Maxi. När man skall svänga höger in till Ica så får man först vänta tills dess att alla cyklister från båda håll har kört över och då kommer en-två bilar över innan det blir rött ljus igen. Under tiden man väntar på nästa gröna ljus så fylls det på med cyklister igen och samma visa. Detta skapar stor irritation och enorma utsläpp i onödan.

Jag har tidigare föreslagit att det byggs en cykelmotorväg genom Mölndal där cyklister kan köra utan att korsa vägar för övrig trafik, detta skulle både öka framkomligheten, minska antalet olyckor och minska utsläppen. Om man använde en del av dessa miljoner till att påbörja en cykelmotorväg, förslagsvis med underfarter under Lackarebäcksrondellen och vid Ica Maxi, så skulle alla vinna på detta.

Både bilar och cyklar har sin plats i Mölndal men på olika körbanor. Av alla dessa miljoner som läggs på cykelbanor så läggs inte ett enda öre på exempelvis skyltning för cyklister vid överfarter, att ”här lämnar cyklister företräde”, något som många gånger är oklart för både cyklister och bilister.

Vi måste samsas i trafiken och då håller det inte att det sitter politiker som enbart tar hänsyn till cyklister så som det görs idag. Varje gång en bil tvingas stanna för en cyklist och starta igen så drar den bränsle för flera hundra meter, förstår inte våra miljöpartister detta?

Thomas O

Relaterade artiklar
Fler artiklar