Mölndals-Posten
Onsdag, 16 augusti 2017
Regler och attityder behöver anpassas bättre till motorcykelförarnas behov, anser insändarskribenten. Arkivfoto: Erika Olofsson
Regler och attityder behöver anpassas bättre till motorcykelförarnas behov, anser insändarskribenten. Arkivfoto: Erika Olofsson

Reglerna måste anpassas till mc-förare

Varför betalar man full avgift för sin motorcykel när man delar p-ruta med fem andra fordon? Borde inte avgiften delas på det uppskattade antalet motorcyklar som p-rutan är konstruerad för? När jag sms-betalar min avgift så anger jag reg.nr. och det visar via vägtrafikregistret att det rör sig om ett tvåhjuligt fordon.

Man kan vända på det och föreställa sig att alla p-rutor är 20 meter långa och kostar 100 kronor per timme för att få plats för lastbilar. Skulle det då kännas okej för bilisten att betala 100 kronor per timme då hen delar sin p-ruta med fem andra bilar som också betalar 100 kronor per timme, samma avgift som för lastbil?

Nåt att utveckla för framtidens kommuner som i dagsläget borde skämmas för avgifterna.

Varför gäller inte rikstäckande bestämmelser för parkering av mc? I Göteborg får (fick?) man parkera inom tio meter från kortsidan på en anvisad cykelparkering (senast jag kollade). Detta gäller inte på andra sidan stan (Mölndal) där kommunen bestämt och utan motivering säger: ”Nej, det får man bara inte!”.

När jag frågar varför så säger man igen ”Nej, så är det bara”.

Syftet med att bötfälla fordon som är felparkerade är att upprätthålla ordning och säkerhet i trafiken. Man kan undra vad just en mc utgör för fara för ordning och säkerhet när den står parkerad mellan cyklar och mopeder. Mopederna får man enligt lagen parkera vid cykelställ och bötfälls inte men mc bötfälls. Vad är anledningen till detta!?

Till alla bilister som inte kör mc själva. Tänk på att ni skrämmer livet ur de som sitter på två hjul när ni ska tuffa er och tränga er före en mc-förare även fast mc-föraren enligt lagen har företräde. Och ja, man får köra mellan bilarna i köer om det inte orsakar en fara för omgivningen och föraren själv. Detta lärs ut på körskolorna!  Så öppna inga dörrar och preja oss inte! Ni bilister tjänar också på att motorcyklarna inte tar upp en plats i kön. Om ni inte slutar så tar jag också bilen till jobbet och blir säkert precis som du sittande i kön och svär för att jag inte tog tåget. Mc är också ett miljövänligare alternativ än vilken miljöbil som helst och då tänker jag inte bara på bensinförbrukning.

Andreas Söderberg

Kungsbacka

Relaterade artiklar
Fler artiklar